Tiisatina 18.12.2018 museolla kävi vilinä, kun noin 270 henkeä kiersi leppeässä talvisäässä museolle rakennettua joulupolkua. Yhteistyössä Joutsan yhtenäiskoulun, Joutsan seurakunnan, Toivakan-Joutsan 4H -yhdistyksen ja Joutsan Kotiseutuyhdistyksen voimin oli museon alueelle järjestetty useita toiminnallisia pisteitä, kuten askartelupaja, tonttujen temppurata, vanhan ajan joulusta kertova minikuvaelma, saamelaiskulttuurin esittelyä ja elävä seimiasetelma eläimineen. Kynttilöin ja ulkotulin valistu polku kiersi museoalueen eri rakennuksia, joista lapset pääsivät bongaamaan tonttuja. Joukossa olivat mm saunatonttu, kotitonttu ja riihitonttu.

Tuuni Partti esitteli yhdellä pisteellä saamelaiskulttuuria ja Tarhalehdon eläinpihalta saatiin ihan oikea porokin vierailulle. Puffetin herkkuja notkuvat pöydät houkuttelivat herkuttelemaan ja tuotto meni 6-luokkalaisten leirikoulurahastoon. Yle Jyväskylän toimittajakin piipahti paikalla ja teki pienen pätkän haastattelua seuraavan aamun uutisiin teemalla ”koulujen joulujuhlat uudistuvat”. Tänä vuonna joulupolku nimittäin korvasi perinteisen koulun joulujuhlan.

Tapahtumasta saatu palaute oli todella positiivista ja vastaavanlaista tapahtumaa toivottiin myös kesälle. Opettajien koululaisilta keräämän palautteen mukaan lapset olivat tykänneet erityisesti porosta ja siemiasetelman eläimistä sekä tonttujen etsinnästä. Tapahtuman kokeilun mahdollistivat järjestäjätahojen lisäksi Joutsan Kotiseutuyhdistyksen toteuttama ”Jousan kylän tarinat talteen” -hanke ja Toivakan-Joutsan 4H -yhdistyksen ”Minä ja muut” -hanke. Hankkeet saavat EU:n maaseuturahaston rahoitusta Leader Maaseutukehitykseltä.

IMG-20181218-WA0010

Vastasatanut lumi ja kynttilävalaistus loi joulupolulle todellista joulun tunnelmaa.

20181218_164649

Lyhdyin ja ulkotulin valastu polku kulki museorakennuksesta toiselle.

IMG-20181218-WA0019

Kamarin ikkunaan oli ilmestynyt kuurankukkia.

20181218_192450

Tuvan suuren uunin pankolle pääsi ennen tuosta lämmittelemään.

IMG-20181218-WA0039

Tuuni Partti esitteli saamelaiskulttuuria.

20181218_185335

Kirsi Ilmonen esitti ”Vanhan ajan joulu” -minikuvaelmassa talon emäntää.

IMG-20181218-WA0024 (2)

Minikuvaelamassa nähtiin myös itse joulupukki (Kalevi Puttonen).

IMG-20181218-WA0016

Kuusi oli koristeltu perinteisin paperikoristein.

IMG-20181218-WA0018

Askartelupajassa liimattiin paperikoristeita perunalla.

IMG-20181218-WA0040

Kaunis enkelikoriste syntyi askartelupajassa.

20181218_164752

Saunatonttu piileskeli savusaunan hämärissä.

20181218_164110

Vilja-aitasta löytyi tämä tonttukolmikko käsissään vasara, pärepihti ja sahtituoppi.

IMG-20181218-WA0005

Veteraaniaitan tonttupojat edestä….

IMG-20181218-WA0036

…ja takaa.

IMG-20181218-WA0037

Pajatonttu hommissa.

20181218_163958

Riihitontut. Löydätkö laiskemman?

20181218_154503

Pullapoika ja omena sentään saatiin jouluksi taloon, vaikka melkein kaikki tarvikkeet olivat tuolloin ”kortilla”.